מורה נבוכות (מיני-מאמר שפרסמתי בתפוז)

מידי פעם מפציעה כאן איזו אישה מושלמת שמבקשת לרכוש לעצמה קצת שקט מהבעל ולצמצמם את הוצאות הבית על מוצרי צריכה בסיסיים וזאת על ידי הכנסת הבעל לעולם הטיסנאות.
כמובן שרובנו (אם לא כולנו) מביטים בה בעיניים כלות, מוחים דמעה ומיד שולחים בה צרורות-צרורות של עצות, מציפים אותה במושגים מפחידים כמו טיסנים חשמליים לעומת טיסני GLOW, כנף קבועה או רוטור ועוד ועוד…
ותוך זמן קצר אותה מסכנה מחליטה שאולי כדאי שלא, או שהיא תחשוב ותחזיר לנו תשובה או כל תירוץ אחר, העיקר שנעזוב אותה בשקט
בגלל זה ישבתי וחיברתי מדריך לנבוכה או איך לתכנן ולבצע חיסול מהיר לכל שארית זמן פנוי עם הבעל אה..זאת אומרת, איך להצליח להפתיע את הקורבן, זאת אומרת, את האובייקט, נו..הבנתם
מתוך הכרה בעובדה שהרוב המוחלט של אלו שימצאו עניין במדריך הזה יהיו נשים, המדריך הזה יכתב בלשון נקבה אך פונה לשני המינים כאחד.
הסיפור מתחיל בד”כ בסביבות גיל 30, כבר עברתם יחד משהו בחיים, יש לכם ילד אחד לפחות ונראה לך שכבר נגמרו לך כל הרעיונות היצירתיים למתנת יומולדת, והיה נדמה לך שבטיול האחרון לתאילנד הוא התעכב קצת יותר מחצי דקה מול המסוק הזה ב1000 באט
אז כנראה שטיסן יהיה מתנה מושלמת, אז עכשיו מה עושים?
קודם כל – זמן שווה כסף
אם יום ההולדת שלו חל בשבוע הבא, כנראה שלא תצליחי להימנע מהוצאה של מספר בודד של אלפי שקלים על המתנה
אם יש לך יותר זמן (חודש ומעלה) תוכלי להרשות לעצמך להשוות מחירים בין חנויות בארץ או אף להזמין לפחות חלק מהמתנה מחו”ל
אבל לפני הכל – מה בעצם קונים?
עולם הטיסנאות מתחלק לשני עולמות גדולים כאשר כל אחד מהם מתחלק לעוד כמה עולמות בפני עצמם
החלוקה הראשונית: מסוקים וטיסנים
אודה ולא אבוש – אני לא אובייקטיבי, אני אוהב טיסנים, אני מבין איך הם מצליחים לטוס גם ללא קורסים פורמאליים באוירונאוטיקה ולכן אני סבור שלהטיס טיסן יותר קל מלהטיס מסוק
אבל יחד עם זאת אני יכול להצליח למנות כמה יתרונות שיש למסוק על טיסן ולהפך
יתרונות למסוק:
הוא יותר קטן בד”כ מטיסן ולכן תופס פחות מקום בבית
אפשר להטיס אותו כמעט בכל מקום (בהמשך תביני שלא כ”כ)
ראית שהוא ראה אותו בחנות ההיא בתאילנד והוא כנראה מאוד ישמח לקבל אותו
יתרונות לטיסן:
גם כשהמנוע כבה הטיסן יכול לדאות את דרכו חזרה למסלול (גם מסוק יכול, אבל למה להתקטנן?)
הוא מרשים ביופיו (יש תיאוריה שגורסת שהסיבה היחידה שתורמת למסוק את יכולת התעופה שלו היא שהאדמה פשוט דוחה אותו מעליה)
הוא קל ללמידה ולא חסרים מדריכים שישמחו לעזור – אפילו בחינם.
זהו, אחרי שמניתי את היתרונות לכל אחד מהעולמות וברור שאני אובייקטיבי לחלוטין, אני יכול להמשיך.
מתוך הנחה שבחרת בטיסן גם פה תאלצי לבחור בין שני סוגים עיקריים:
חשמלי או מנוע שעושה רעש שמכונה בעגה המקצועית “מנוע דלק” או “מנוע GLOW” ויש כאלה שיבדילו בין שני הסוגים ע”י כינוי של הסוג האחד: “חשמלי” והשני “מנוע”.
למען הסר ספק – גם לחשמלי יש מנוע, הוא פשוט חשמלי ולא עושה רעש של מנוע (אבל זה לא תמיד נכון)
היתרונות של טיסן חשמלי:
ברוב המקרים – מגיע כמעט לגמרי מוכן, צריך לחבר מעט מאוד חיבורים, אולי הדבקה או שתיים ולאחר טעינת הסוללות ניתן להעלות את הטיסן לאויר
אין רעש, אין לכלוך, בניגוד לטיסני דלק – החשמל בד”כ לא נשפך על הריצפה ומשאיר ריחות לא נעימים (אבל הוא כן יכול לפזר עשן וריח לא נעים כשהסוללה מתקצרת מסיבה כזו או אחרת)
ניתן לרכוש לא מעט טיסנים שמגיעים כבר עם הכל בפנים ולא צריך לרכוש ציוד נוסף
היתרונות של טיסן דלק:
המנוע עמיד יותר ויכול להמשיך גם לטיסנים שיבואו (ויבואו!) בעתיד.
הרעש מרשים
אני יוצא מנקודת הנחה שבחרת בטיסן עם מנוע דלק, פשוט כי אני יכול
אז אם בחרת את זה, את צריכה לדעת שמעבר לטיסן תזדקקי לרכוש מנוע כדי להשלים את הערכה
אחרון חביב זהו הרדיו:
מערכת הרדיו או בעגה המקצועית “שלט” היא זו שמאפשרת לשלוט בטיסן בעודו באויר
הרדיו משדר פקודות לטיסן באמצעות ערוצים שונים, טיסני מתחילים דורשים 4 ערוצים, אחרים ידרשו יותר
גם שלט יכול להמשיך הלאה לטיסנים אחרים ואף לשלוט על כמה טיסנים במקביל (לא כשכולם באויר, אחד אחרי השני) וזאת באמצעות מקלט שמורכב על הטיסן ומותאם לשלט.
כאן זה הזמן לבחור אם לרכוש שלט מתקדם בעל 6,7 או 8 ערוצים (ויש גם יותר) או לנסות לחסוך ולרכוש שלט בסיסי
ההמלצה שלי: משהו בסיסי אך אמין.
אז עד כאן היו ההכנות, את השלב הבא תוכלי לעשות רק לאחר שגיבשת דיעה מוצקה בנוגע לבחירת המתנה
קניה:
בארץ קיים אומנם שוק של לא מעט חנויות טיסנים וברובן ניתן למצוא קיטים למתחילים
ברוב המקרים המוכרים יהיו אדיבים מאוד ויעזרו לך לעשות את הבחירה הנכונה שכן על הרכישה הראשונה הזו הם לא ירויחו הרבה, אבל לקוח מרוצה יחזור לרכוש עוד ועוד טיסנים, חלקי עזר, כלי עבודה, דלק, סוללות,דבקים ועוד ועוד, ולכן לקוח מרוצה יכניס בעתיד הרבה מאוד כסף לבעל החנות ואת העקרון הזה רוב בעלי החנויות מבינים ומתנהגים על פיו.
בבואך לחנות דעי שאת צריכה לצאת עם ערכה הכוללת טיסן,מנוע ושלט, פה זה לא משנה אם זה טיסן או מסוק,חשמלי או מונע בדלק, שלושת הפריטים הללו חייבים להיות אצלך בסוף הקניה.
שימי לב, זוהי לא כל הערכה, בעלך יזדקק גם לציוד הטסה לכשיצא לשטח, אם מדובר בטיסן עם מנוע דלק הוא יצטרך סטארטר שזה מנוע חשמלי שמניע את מנוע הטיסן כמו המנואלות של פעם, ובוסטר – שזה מכשיר שמחמם את הפלאג.
אם מדובר בטיסן חשמלי הוא יזדקק למטען שטח כדי שיוכל להטיס קצת יותר מ10 דקות טיסה שהסוללה מספקת (לפעמים אפילו פחות) ואולי הוא ירצה לרכוש עוד כמה סוללות.
אבל את כל זה הוא יקנה בעתיד בעקבות המלצות שהוא יקבל מהאנשים במנחתים ולכן אל תמהרי לרכוש את הכל, הסתפקי במועט ותני לו להנות מהרכישות העתידיות
טיסנים חשמליים וביחוד אילו המגיעים כערכה מוכנה הכוללת הכל יעלו בדרך כלל פחות מטיסנים מונעים במנוע דלק, ואם מזמינים אותם מחו”ל מחירם עשוי לרדת ב50 אחוז.
אם הכסף הוא שיקול, כדאי לחשוב על זה.
קיימים אתרי אינטרנט שמתמחים בטיסנים חשמליים, הראשון שבהם (לדעתי),לפחות נכון לתקופת כתיבת המדריך הוא http://www.hobbyking.com.
ניתן למצוא שם ערכות מלאות וניתן גם להרכיב אחת לבד אך רצוי להעזר במישהו שמבין (בפורום יש המון כאלה)
מנועי דלק זקוקים להרצה בטרם העלאת הטיסן לאויר, ההמלצה שלי היא להעזר במטיס ותיק שיבצע את ההרצה, חשוב לדעת שלא כל אחד יודע להריץ מנוע ולהרצה הזו יש חשיבות רבה באשר לאופן תפקודו של המנוע ולאורך חייו.
לאחר שרכשת את המתנה נשאר רק להפתיע את הבעל, אבל קצת מחשבה לעתיד
בזה הרגע ביצעת רכישה של כמה אלפי שקלים, בין אם מדובר בטיסן חשמלי או בעל מנוע דלק שדורש הרצה – חובה להעזר במדריך
מה גם שמעבר להיבט הכלכלי, טיסנים או מסוקים עלולים לפצוע ואף להרוג בהפעלה לא נכונה ולכן גם אסור להטיס אותם בכל מקום, ישנם חוקים ברורים ומנחתים שהוקמו על מנת לאפשר להנות מהתחביב הזה בבטחה.

התגובות סגורות.